Aarde's donkerte ontkropen....

De Kruid- of Plantentuin, in de volksmond Den Botaniek, in de Leopoldstraat in Antwerpen is een hortus botanicus midden in de stad. Je vindt er een ongelooflijke collectie bomen, kruiden en planten die helemaal feestelijk oogt als een en ander in bloei staat. Wij wonen volkomen tevreden in een ruim appartement, met een balkon aan de voor- en een terras aan de achterkant. Het enige wat we af en toe missen is een tuin. Maar vermits de Kruidtuin bij ons om de hoek is, weten we er toch een nabij. Ik kuier er graag doorheen. Soms ga ik er op een bank zitten lezen. Op zeker ogenblik had ik de dichtbundel Beeldentuin van Lou Vleugelhof bij. Daar sloeg ik Wolfsmelk (Atropa Belladonna) uit op. “Da’s straf, die heb ik juist staan te bestuderen,” dacht ik. En even later las ik in die bundel Gevlekte scheerling (Conium maculatum), waarop ik natuurlijk even wilde gaan zoeken of daarvan in de Kruidtuin ook een exemplaar was te vinden. Jawel hoor. En toen ging ik thuis in de poëziekast eens kijken of ik nog meer kon vinden, en al rap had ik in de gaten dat veel flora niet alleen geboekstaafd staat onder welluidende namen, maar dat die ook veel dichters inspireerden. En tja, tussen de bedrijven door werd het een soort verslaving om te ontdekken welke bomen, kruiden en planten zoal werden beschreven door of opduiken in verzen van Nederlandse en Vlaamse dichters. Heel wat, zo bleek, waren gefascineerd door wat er (zoals Hubert Van Herreweghen in zijn Pioen noteerde) uit aarde’s donkerte gekropen komt. Enfin, op deze blog kunt u vinden wat ik ondertussen zoal, van A tot en met Z en met Toemaatjes, verzamelde. Nieuwe vondsten blijf ik toevoegen. Met de zoekfunctie (het loepje rechtsboven) kunt u de boel verkennen op soort- en/of op auteursnaam. Uiteraard is deze blog ook prima bruikbaar in andere tuinen dan de Antwerpse Kruidtuin, maar die ligt wel aan de basis van deze Poesia Botanica. Het is maar dat u het weet.

Bert Bevers, Antwerpen, mei 2021


Geactualiseerd 1 maart 2024



Populaire posts van deze blog

P

A